Ročník 2018
Otevřeno nonstop

Impro léčí

Míša Puchalková vám na workshopu «IMPRO LÉČÍ» ukáže jak bezpečně otevírat a zavírat komnaty improvizátorovy duše. Workshop je určen kolegům, kteří už mají některý z terapeutických výcviků za sebou nebo se chystají absolvovat. Workshop je také určen kolegům trenérům nebo lektorům, kteří zjišťují, že během jejich práce se mnohdy účastníci otevírají víc než jen improvizačním dovednostem a nabídne k diskusi a sdílení bezpečné nástroje k práci se skupinou, jednotlivcem i nepsaná pravidla pro trenéra/lektora, která by se tímto mohla začít psát :) A v neposlední řadě je workshop určen i hráčům, kteří mají zájem dozvědět se, jak a co mají po svém trenérovi chtít a jak se vyvarovat manipulaci nebo jakémukoliv zneužití improvizace trenérem/lektorem nebo skupinou.

Ticho před bouří

Jak často si dovolíme úplně podlehnout emocím ve scénách, které hrajeme? Jak moc nám naše postavy pronikají pod kůži? Nakolik jsme schopní se podvolit autentickým reakcím? Na workshopu se budeme věnovat tomu, jak si užít scény odhalující velký kus naší psychiky, našich pocitů a naší zranitelnosti. Začátek workshopu věnujeme tomu, jak se vůbec dostat do scén, ve kterých mezi herci jiskří láska, vztek nebo tíha tajemství. Budeme si hrát se vztahy, na kterých záleží, a objevovat situace, ve kterých jde o hodně.

Nehraj!

Experimentální skupina 20 000 židů pod mořem vlítla na improvizační scénu teprve vloni a už se zvládla usídlit např. v pražských divadle DISK nebo NOD. Na #improtřesk2018 povedou dva její členové workshop s výstižným názvem «Nehraj!» Co je to být autentický? Jsem v roli přítomný? Kdy reaguji spontánně a kdy vymýšlím? Jak reaguji na partnera v dialogu? Je herectví o hraní­-předvádění nebo o jednání? A mám motivaci pro mé jednání? Na workshopu budeme přemýšlet o herectví, tvořit otázky a pokoušet se hledat odpovědi.

Najdi skryté možnosti svého hlasu

Prostřednictvím tohoto workshopu se můžete o vašem hlasu a o vás samých dozvědět více. Vyzkoušíme si jednak sílu vašeho hlasu, jeho barevnost, různorodost a pokusíme se také eventuelně hledat brzdu, kterou si bráníte váš hlas využít naplno. Budeme zpívat sólově, ale také sborově acapella a hledat libozvuk vašeho hlasu, abyste si ještě lépe mohli užít to, jak příjemné je zpívat a hledat “melodii vašeho srdce”. Naučíme rozezpívací uvolňovací techniky, jak se opřít o bránici, aby byl hlas silný a abychom se při zpívání “neškrtili”. Budeme se učit jak být při zpívání přirozený a technika nebyla na úkor projevu. Pokud máte nějaký hudební nástroj a vystupujete s ním, nebo byste rádi, vezměte ho s sebou. Workshop je určen i pro nezpěváky! Těším se na vás!

Sólová improvizace

Láďa Karda bude předávat svoje zkušenosti ze sólové improvizace na workshopu «PŘÍJÍMEJ NABÍDKY!» Přijímej nabídky! Reaguj na partnera! Poslouchejte se! No jo, ale co když na jevišti kromě nás nikdo jiný není? Na workshopu sólové improvizace se nedostanete do kontaktu s nikým jiným, než sami se sebou. Jediný od koho budete přijímat nabídky jste vy sami. Rozdvojte svou osobnost a hrajte si stejně jako když jste byli malí a nikdo se nedíval. Tenhle workshop bude hodně individuální a počet je omezen.

Characters

Which are the characters you often play, and maybe you´re fed up with? And what characters would you love to play, but you think you´re not able to, or there´s never a chance to…? By having a look on the players´ routines we go for a fresh view on old habits. By giving our „hidden wishes“ the possibility to be identified, we invite more of the inspiring „Unexpexted“ into the stories we play.

Roundelay

In this longform we will work on a sequence of scenes and monologues. It is about to explore different characters by presenting themselves through a monologue and see the same character in different situations, so we have the chance to build a person full of different images and sides.

Pohyb v příběhu, příběh v pohybu

Workshop jako setkání, kde budeme hledat skrze improvizaci neomezené možnosti pohybu a slova jako vyjadřovacích prostředků. My jako tvůrci neoddělujeme disciplíny, naopak se snažíme co nejvíc ztenčit hranice mezi nimi. Co všechno je slovo, co všechno je pohyb, a co je mezi tím? Vesmír. Zaměříme se na vyprávění příběhu, které jako takové může mít nekonečně podob a forem a zároveň vyžaduje přítomnost posluchače, diváka, nebo dialogu, tím pádem má velmi performativní potenciál. Dá se mlčet tělem, nebo křičet pohybem? Protiklady se přitahují, aneb protiúkoly nás mnohdy vedou k objevům, k překročení známého, vyvádí nás ze stereotypu a tím pádem k popření toho, co si myslíme že je pevné, stálé, zavedené. Kreativita nezná mezí, ani pravidel, jsme to my sami a naše fantazie. Kam si dovolíme jít je jen na nás, jen si to dovolit. Pojďme se spolu podívat, kam nás zavede naše kolektivní a individuální fantazie.

Routines and breaking the routine

Everything we do on stage can be considered a routine, whether it's sitting and talking, brushing our teeth or building a house. But these routines are each good for only a short amount of stage time. This workshop puts us in the habit of making these routines and then breaking them in order to build a richer dynamic of scenes.

Improvizace slovem

Improvizacelit ticho slovem. Stát se slovem. Lovem na obsah, který někdy zoufale proplouvá mezi prsty a někdy vybublává v emocionálních gejzírech. Na rozdíl od ostatních improvizačních přístupů je slam poetry disciplína čistě individualistická, poskytující prostor pro společenskou kritiku, vypouštění osobních démonů i ryze konstruovaný humor. S jakým cílem jdete na podium? Pro koho to děláte? Vnímá divák víc to, co říkáte, nebo jak to říkáte? Jak najít a brousit svojí flow? Je rýmování zpatra a hraní si se slovy dar shůry, nebo se dá cvičit jako cokoliv jiného? A jsou rýmy vůbec důležité? Na tyto otázky vám během workshopu neodpoví Honza Dibitanzl. Pokusí se vás ale popostrčit na cestu k hledání vlastních odpovědí.

Improvizovaná "rozhlasová" hra na jevišti

Zajímá nás improvizace z nulového bodu, neohraničená předem daným systémem. Tím systémem jsme jenom my sami a naše omezení. Ta je možné vtáhnout do hry jako naši výhodu. Chyba je rovnocennou součástí tvorby, dalším stavebním kamenem. Vyhýbáme se improvizačním principům založených na sportovních principech (Improliga) - nemáme nic proti nim, ale zrovna nás dva svazují. Navíc soutěž podle nás už z podstaty omezuje svobodu tvorby. Je to rozdíl mezi vznikáním dramatického obsahu a exhibicí. I exhibice může být samozřejmě velmi zábavná. Těší nás spíš soustředěnější ucelenější tvar, v němž gag není cílem, ale prostředkem. Těší nás i improvizace, v níž je humor jen doprovodným efektem. Ale zároveň máme rádi i extrémní debilní komedii. A nezáleží na tom, jestli je postavena na slovní ekvilibristice nebo na dějovém nesmyslu. Protože hlavní spojovací linkou je energie. Ne v tom esoterickém slova smyslu, i když během improvizace se samozřejmě dějou věci, které vypadají "mysticky": telepatická napojení, prvky šamanismu. Rádi se jim vysmějeme a rádi je se vší vážností v ten samý moment použijeme. Baví nás spolupráce s pohybem a hudbou jako inspiračním zdrojem, takže jsme rádi, když se improvizace účastní herec-hudebník, je jedno v jaké roli, nejlépe v obou. To klasické "Zrození tragédie z ducha hudby" totiž není žádná blbost. Občas se nám improvizovaná činohra přehoupne do nevratného muzikálu! Rádi bychom, abychom během našeho workshopu zkoumali vznik dramatu (ať v komediální či nekomediální poloze) z bodu nula, a věnovali se ovládání jeho vnitřní dramaturgie za použití všech možných technik, seriozních i idiotských, které by nás vedly skrz důvěryhodné postavy a dění nad podstatnou myšlenkou k jakémukoli výsledku! Formou, které se budeme věnovat především, bude námi již leta zkoumaná improvizovaná rozhlasová hra. Během této "disciplíny" je její aktér zároveň hercem, dramaturgem i zvukovým designerem. To vše před očima diváků.